Dieselbiler har en revival i Danmark

Diesel er det nye sports-drivmiddel

Når det kommer til Diesel som drivmiddel, er der i Danmark en stigende tendens til at nyregistrerede biler benytter sig af denne teknik. Enten i form af de mange, populære minibiler, der benytter små dieselmotorer med nyudviklet turboteknik og dermed forbedret driftsøkonomi, eller helt op i luksussegmentet, hvor ikke mindst det tyske mærke Audi de seneste år nærmest har revolutioneret markedet for miljøvenlige sports- og personbiler med dieselmotorer med høj ydelse, der kører langt på en liter Diesel. Således yder en Audi dieselmotor i dag over 100HK/liter slagvolumen til tak for en tilført turbo, hvor den i mange år ydede imellem 85 – 90HK for den samme motor uden turbo. Men da priserne på Diesel og Benzin nærmer sig hinanden i Danmark – ikke mindst grundet de høje miljøafgifter, er det blevet en kompleks beregning at finde frem til hvilken type motor, der skal ligge i familiens nyanskaffede køretøj. Nok har den nyeste Dieselteknologi væsentlige fordele, når det kommer til at køre mange kilometre billigere end tilsvarende på benzin, men motorerne er også væsentligt dyrere i anskaffelse, service og vedligeholdelse, ikke mindst hvis man kører mange, og korte ture, da en dieselmotor fortsat yder bedst – og mest, hvis den er godt varmet op og kører få, men lange ture imellem hver stilstand.

  • Som privat bilist, skal man virkelig tænke sig nøje om, hvad kørselsbehovet er, inden diesel bruges til privat kørsel. Det kan være tiltrækkende at sætte sig bag rettet i en 6-cylindret BMW, Audi eller Mercedes med det store moment der kendetegner diselbiler i luksusklassen. men når regningen for vægtafgift, miljø- og serviceafgifter skal betales, kan det oftest blive en bekostelig forretning for de fleste.