Derfor er minibiler er blevet populære

Finanskrisen påvirkning for valg af bil

Efter finanskrisen i år 2008, fik rigtigt mange mennesker sig en overraskelse. Privatøkonomi, husleje, regninger og regninger til transport kom i væsentlig fokus, og gjorde at bilsalget i Danmark stod stille i lange perioder. Luksus- og mellemsegment for firmabiler havde det hårdt, da udskiftningen af firmabiler blev sat i bero og oftest ikke længere anset som en del af en fordelagtig ansættelseskontrakt for en ansat. Det blev for dyrt at køre rundt i en stor og pæn firmabil til privat brug.

Krisen udløste en veritabel sværm af nye, små og kompakte bilmodeller fra de gængse bilmærker. Fokus er nu på driftsøkonomi, antal kørte kilometre og total-cost-of-ownership i moderne sprog. FDM kunne således fremvise en test-udgave af deres bilblad med intet mindre en 23 nye Mini-modeller fra Fiat 500, Kia S10, Hyundai Getz og mange andre biler under DKK 100.000, der kan dække det daglige kørselsforhold for billige penge, imens man har tilfredsstillelsen ved at eje sin egen bil. Fælles for disse nye biler er, at de er billige at anskaffe og eje, vægt- og miljøafgift er lave, og at man får fleksibilitet i sin hverdag, der ikke opnås med offentlig.