Økonomien på det danske bilmarked

Danskernes forhold til biler

Når man færdes rundt omkring i verden, og man præsenterer sig som dansker, er det oftest skattereglerne og afgiftslove i Danmark, som samtalen falder på. Hvordan kan man som dansker dog acceptere at betale op til 58 % i skat, spørges der. Hertil plejer jeg oftest at svare: “Det er ingenting, så skulle I se vores afgifter på biler, benzin og grønne afgifter!” Og når en udlænding præsenteres for, at vi i Danmark betaler 160 % registreringsafgift på vores biler, og at vi dermed ender med at betale omkring 2,5 gange så meget for biler som i andre lande, er forbavselen stor. Når man præsenterer, at en Mercedes oftest koster over DKK 1Mio, og sportsbiler som Ferrari, Porsche og andre eksotiske mærker oftest ligger langt over DKK 3Mio og mere til, er forbløffelsen stor! Hvad er det så for biler, I kører i, når nu biler er så dyre, spørges der.

  • Og her må man jo så præsentere, at 4-cylindrede biler med motorer på 1.2 – 2.0 L slagvolumen er det mest gængse på de danske veje, ikke mindst som firmabil, og at minibiler i mærker som Toyota, Kia, Hyundai, Fiat og andre, oftest foretrækkes i storbyerne og hvor kørselsbehov er begrænset. I Danmark er valget af bil oftest besluttet på et grundlag om driftsøkonomi, og desværre ikke så meget til de sportslige egenskaber, som man kunne forestille sig af lækkerier fra luksusmærkerne. Vægtafgift – der betales to gange årligt og er en afgift for at have sin bil kørende på vejene, er direkte afhængig af benzinforbrug, vægt og størrelse. Og mange ser fornuften i, at betale DKK 98,- for en Hyundai per halvår, hvor en Mercedes eller stor Audi hurtigt betaler DKK 6 – 7.000 om året, bare for at have nummerplader på sin bil!

Bilmærker der sælges i Danmark

Så selvom udbredelsen af bilmærker afspejles i den danske, brede middelklasse, findes der trods alt mærker, som har et forrygende salg i Danmark, grundet fritagelser for flere af de mange afgifter. Som i mange vesteuropæiske lande, er Mercedes i Danmark oftest lig med en Taxa-model uden pålagt afgift, eller en varevogn til erhvervskørsel, Porsche har grundet sin udvidelse i sortiment fået en større markedsandel af luksusbiler til topsegmentet, imens at niche mærker som Ferrari, Maserati, Lamborghini og andre luksusmærker næsten ikke er at finde i bybilledet, eller på registreringsstatistikken, da de ganske enkelt er for dyre i både anskaffelse og ikke mindst i drift for at køre i Danmark. Den danske forening af motorejere – “FDM” (www.fdm.dk) fortæller således at en Lamborghini koster mere en DKK 25,- pr kilometer. Skulle man være heldig at køre Roll-Royce til dagligt, koster det intet mindre end DKK 56,- pr kilometer! Man forstår dermed, at de som vælger en Fiat 500 at køre i, da den, ifølge FDM, koster betaligelige DKK 3,41 at køre i pr. kilometer.